Barion Pixel

Kézműves parfümök- avagy mit is jelent a niche?

Amikor a marketing és a csomagolás fontosabbá vált, mint maga az illat, egyfajta ellenforradalomként megszülettek a niche (ejtsd: nís) parfümök. Hogy pontosan mikor? 1976-ban Jean-Francois Laporte parfümőr elhagyta a Sisley kozmetikai márkát, és létrehozta a L’Artisan Perfumeurt, hivatalosan innen számoljuk a niche-történelmet.

Amikor a marketing és a csomagolás fontosabbá vált, mint maga az illat, egyfajta ellenforradalomként megszülettek a niche (ejtsd: nís) parfümök. Hogy pontosan mikor? 1976-ban Jean-Francois Laporte parfümőr elhagyta a Sisley kozmetikai márkát, és létrehozta a L’Artisan Perfumeurt, hivatalosan innen számoljuk a niche-történelmet.

De mitől is lesz kézműves egy parfüm?

Híres filmsztár közeledik magabiztos léptekkel a kamera felé, ellenállhatatlan arckifejezéssel, dizájnos üvegből, csillogó permetet fúj magára, majd szexi hangon közli velünk a parfüm nevét. Ilyen jelenettel elképzelhetetlen, hogy niche parfüm márkát reklámoznának…

Egy niche parfüm megszületése hosszú folyamat. A kis manufaktúrákban a gyártás összes folyamata egy kézben összpontosul. Mint egy igazi Michelin-csillagos menü, egy illatkreáció megalkotása is a gondosan megválogatott alapanyagokkal kezdődik. Nem mindegy például, hogy a felhasznált rózsa illóolaj a drágább damaszkuszi lepárlóból származik, vagy más illatból keverik ki „ugyanazt”.

Ezt követi a parfümkreáció megszületése, ami sokszor akár évekig is eltarthat. A designer illatok marketing szakértői legtöbbször, előre meghatározzák egy következő illat “helyét” a polcon, ami a parfüm alkotását megelőzően, a piackutatások segítségével történik, ugyanis minél több embernek tetsző illatokat alkotnak meg a designer parfüm márkák nevéhez. A parfümőrnek a niche kategóriában nagyobb tere nyílik az illatok kiválasztására, és a művészi ötletek kibontakoztatására, hiszen a drága illat ritkaságok költségei beleférnek a niche parfümök büdzséjébe. Így máris érthetővé válik a niche szó eredeti jelentése is –kisebb dísztárgyak elhelyezésére szolgáló falfülke- hiszen ezek az illatok kívül-belül igazi műalkotásoknak számítanak.

Niche vs. presztízs parfümök

Bár a kifejezéseket gyakran összekeverik, nem is lehetne nagyobb különbség a kettő között. A niche parfümök kis, független parfümériákban készülnek, míg a presztízs parfümök nagy brandek égisze alatt. Sokan szeretik a kézműves parfümök luxusát és exkluzivitását, mások inkább a presztízs parfümök ismerősségét és megfizethetőségét részesítik előnyben.

Kevés esély van rá, hogy egy egyedi niche illat szembejön velünk az utcán. Különlegessége miatt azonban ne lepődjünk meg, ha kedvenc kézműves márkánk nem a nevével, hanem az illatával kelt feltűnést ismerőseink között.

Ha egy finom illatra és egyben valódi szárnyalásra vágysz, ismerkedj meg az Aroma Lab megalapítójával, Mándics Annával, aki kreatív energiáit felszabadítva az illatok alkotásában nagyon otthon érzi magát.

Ha pedig messzebb is elrepítenének az illatok a következő Aroma Lab programunkat ITT találod.

Rebényi Anna írása

GDPR cookie-hoz való hozzájárulás Real Cookie Banner-val